Läst 2016
- 22/11/1963 av Stephen King
- The City of Mirrors av Justin Cronin
Läst 2015
Det här året ser ut att bli det sämsta någonsin… hrmpfh. Jag har inte tid att läsa. 🙁
- Livet jag längtar efter av John Ortberg
- Assassins Apprentice av Robin Hobb
- Señor Peregrino av Cecilia Samartin
- A Million Steps av Kurt Koontz
- Askungar av Kristina Ohlsson
- Sången om Susannah av Stephen King
- Carrie av Stephen King
- War Room av Chris Fabry, Kendrick Bros.
- Oktoberfolket av Ray Bradbury
- Staden som försvann av Stephen King
2014
I år kan jag uppriktigt säga att ingen av böckerna var dålig och de flesta riktigt bra. Ska du bara välja en av dessa – välj: Mörka platser av Gillian Flynn!
- Vargarna i Calla av Stephen King
- Mörka platser av Gillian Flynn
- De första tolv av Justin Cronin
- Dold identitet av Lee Child
- En man som heter Ove av Fredrik Backman
- The Daylight War av Peter V. Brett
- Himlen finns på riktigt av Todd Burpo
- Om du vill gå på vatten måste du ta dig ur båten av John Ortberg
- Evangelium enligt Marcus av Marcus Birro
- Blodläge av Johan Theorin
- Livet efter dig av Jojo Moyes
- Neverwhere av Neil Gaiman
- Livet har en framtid av Harry Månsus
- The Magicians av Lev Grossman
- Under kupolen av Stephen King
2013
15 böcker blev det i år. Det är inte fler än att jag gjorde en liten sammanfattning med några meningar av mitt intryck av dem. Här hittar du det.
- Relentless Forward Progress av Bryon Powell
- A Dance with Dragons av George R. R. Martin
- Hiking the Camino: 500 Miles with Jesus av Fr. Dave Pivonka T.O.R.
- To the Field of Stars av Kevin A. Codd
- En kvinnas resa av Agneta Sjödin
- El Camino : pilgrimsvandring till Santiago de Compostela av Åke Mokvist
- Det perfekta löpsteget av Thomas Reckmann
- Korparna av Tomas Bannerhed
- Sankta Psyko av Johan Theorin
- Änglarösten av Arnaldur Indridason
- All Clear av Connie Willis
- Blackout av Connie Willis
- Om verkligheten är större – vad är det då vi inte ser? av Philip Yancey
- Old Man’s War av John Scalzi
- Det av Stephen King
2012
Jag inleder varje års läsredogörelse med att säga att det som vanligt inte blev så mycket läst som jag velat. Det är förmodligen inget som jag kan göra något åt. Jag har för mycket omkring mig och alltför många olika intressen. 22 böcker blev det i alla fall, klart bättre än 2011. Jag tycker inte heller att det blev några direkta bottennapp i år. Som vanligt överväger fantasy och science fiction numera, men det vore orätt att på något vis misskreditera dessa genrer och mena att de skulle vara mindre läsvärda eller kvalitativa. Det är bara de som inte har läst dem som kan säga något sådant.
Att utse årets bästa bok var oerhört svårt att göra, men till slut bestämde jag att det blev A Storm of Swords av George R.R. Martin tätt följd och i nära konkurrens med The Wise Man’s Fear av Patrick Rothfuss, Magiker och glas av Stephen King samt Flickan från ingenstans av Justin Cronin. Dessa fyra var sanna läsupplevelser och så medryckande att jag haft brist på många sömntimmar detta år. Men för att också nämna en roman som jag menar är viktig att ha läst, en bok som öppnar dina ögon och som ger dig rätta perspektiv i livet, så rekommenderar jag att läsa Susanna Alakoskis Svinalängorna.
- A Feast for Crows av George R R Martin
- Magiker och glas av Stephen King
- Svinalängorna av Susanna Alakoski
- Blindheten av José Saramago
- Flickan från ingenstans av Justin Cronin
- Världskrig Z av Max Brooks
- Gargoylen av Andrew Davidson
- Before They Are Hanged av Joe Abercrombie
- Born to run : jakten på löpningens själ av Christopher McDougall
- Fladdermusmannen av Jo Nesbø
- The Runner’s Guide to the Meaning of Life av Amby Burfoot
- Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
- Dokument rörande spelaren Rubashov av Carl-Johan Vallgren
- Marathon: The Ultimate Training Guide av Hal Higdon
- Horn av Joe Hill
- Revolt av Suzanne Collins
- Fatta eld av Suzanne Collins
- Mullvaden av John LeCarré
- Counterplay av Robert R. Desjarlais
- The Immortal Game: A History of Chess av David Shenk
- A Storm of Swords av George R.R. Martin
- The Wise Man’s Fear av Patrick Rothfuss
Det är inte lätt att utse vilken av böckerna som var bäst. Många har fått en femma i betyg och jag är glad att ha kunnat välja bara de bästa detta året. Några sticker fram hakan lite extra dock: såsom The Name of the Wind och The Blade Itself. Men det kanske var för att de var nya bekantskaper och jag inte visste vad jag kunde vänta. A Clash of Kings samt The Desert Spear var fortsättningsromaner och jag vill mena att de är minst lika bra. Den enda boken jag hade kunnat vara utan i år var Runar Eldebos Leva medan livet pågår. Den sa mig ingenting. Nej tacka vet jag Philip Yancey om man vill läsa en bok om kristen tro.
- Hungerspelen av Suzanne Collins
- The Blade Itself av Joe Abercrombie
- Storm Front av Jim Butcher
- The Desert Spear av Peter V. Brett
- Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
- Glasbruket av Arnaldur Indridason
- Leva medan livet pågår av Runar Eldebo
- Pestens tid av Stephen King
- Mörkerseende av Philip Yancey
- Ultramarathon man : confessions of an all-night runner av Dean Karnazes
- A Clash of Kings av George RR Martin
- The Name of the Wind av Patrick Rothfuss
- Hjälp, vem är jag? av Caroline af Ugglas
- Sömnlös av Stephen King
24 böcker blev det i år och även om jag önskar läsa mer så får jag nog konstatera att det är ett godkänt antal. Största läsupplevelsen blev utan tvekan Vägen av Cormack McCarthy. Den boken kommer jag nog aldrig att hämta mig från. Skäms gör jag över att jag valde att läsa Charlotte Roches Våtmarker. Den tillförde verkligen ingenting.
- Dmitrij Gluchovskij: Metro 2033
- Stephen King: Att skriva
- Edward T. Welch: Depression: A stubborn darkness
- Arnaldur Indridason: Kvinna i grönt
- Martina Haag: I en annan del av Bromma
- Cormack McCarthy: Vägen
- Ernest Hemingway: Den gamle och havet
- George R R Martin: A Game of Thrones
- Peter V. Brett: The Warded Man
- Sergej Lukjanenko: Nattpatrullen
- Jonas Jonasson: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
- Roslund & Hellström: Tre sekunder
- Barack Obama: Min far hade en dröm
- J.K. Rowling: Harry Potter och halvblodsprinsen
- Charlotte Roche: Våtmarker
- John Ajvide Lindqvist: Människohamn
- Don DeLillo: Falling man
- Fjodor Dostojevskij: Dubbelgångaren
- Mia Skäringer: Dyngkåt och hur helig som helst
- Jonathan Littell: De välvilliga
- Catherine O’Flynn: Händelser vid Green Oaks galleria
- Nick Perumov: Diamantsvärdet och träsvärdet 2
- Nick Perumov: Diamantsvärdet och träsvärdet 1
- Karl-Erik Lagerlöf: Dostojevskij liv och dikt
2009
- Paula Radcliffe: Paula, My Story So Far
- Katarina Wennstam: Flickan och skulden
- Neal Jamison: Running Through the Wall: Personal Encounters with the Ultramarathon
- John le Carré: Absoluta vänner
- Chimamanda Ngozi Adichie: En halv gul sol
- Lars Kepler: Hypnotisören
- Johan Theorin: Nattfåk
- Ian McEwan: Lördag
- Pam Reed: The Extra Mile: One Woman’s Personal Journey to Ultrarunning Greatness
- Stephen King: De öde landen
- Stieg Larsson: Flickan som lekte med elden
- Dennis Lehane: Rött regn
- John Ajvide Lindqvist: Låt den rätte komma in
- Haruki Murakami: Norwegian wood
- Anna Gavalda: Tillsammans är man mindre ensam
- Johan Beck-Friis: När Orfeus vände sig om
- Mats-Eric Nilsson: Den hemlige kocken
- Stephen King: Drömfångare
- Jonathan Safran Foer: Extremt högt & otroligt nära
- Patrick Süskind: Parfymen
- Jonas Colting: Jag vill ju bara se bra ut naken!
- Harlan Coben: Ett enda ögonblick
- Johan Theorin: Skumtimmen
- John Ajvide Lindqvist: Hanteringen av odöda
- Dennis Lehane: Patient 67
- Stephen King: Revolvermannen
- Stephen King: De tre blir dragna
- Stieg Larsson: Luftslottet som sprängdes
- Philip Yancey: Prayer: Does It Make Any Difference?
- Neale Donald Walsch: Samtal med Gud
- Whitsett, Dolgener, Kole: The Non-Runners´s Marathon Trainer
- Martin Kreutzer m.fl.: Löparens nya handbok
- Jon Krakauer: Tunn luft